10 chyb, kterými se můžete připravit o práci snů

21. dubna 2022 • 5 MIN
10 chyb, kterými se můžete připravit o práci snů

Najít si skvělou práci je snem každého kandidáta. Proč se to ale týdny či měsíce nedaří? Důvodem mohou být následující chyby a přešlapy, které podle personalistů zájemce diskvalifikují z výběrového řízení. Skoncujte s nimi a uspějte.

Chyba 1. Hlásíte se na nevhodné pozice

Pokud jste právě vyšli ze školy a mimo několika brigád nemáte praxi, asi těžko získáte místo vedoucího pracovníka. Vybírejte tedy pozice, na které máte kvalifikaci a počítejte s tím, že bude nějaký čas trvat, než se vypracujete.

Pokud pracujete v jiném oboru a rádi byste udělali změnu v kariéře, musíte počítat s tím, že ne každá příležitost vyjde a budete se muset obrnit trpělivostí.

Ve snaze najít si zaměstnání dělají uchazeči také tu chybu, že své CV rozešlou prostě všude bez ohledu na to, zda by danou práci skutečně chtěli dělat. Personalisté pak častou kroutí hlavou, když se bývalá pracovnice z nadačního fondu pro opuštěné psy uchází o pozici vymahače dluhů.

Náš tip: Sjednání práce přes pracovní agenturu má mnoho výhod. Zjistěte, co může udělat konkrétně pro vás.

Chyba 2. Všem posíláte stejný motivační dopis

Univerzální motivační dopis prostě neexistuje a každé pozici, o kterou se ucházíte, byste jej měli vždy dokonale přizpůsobit. Pokud to neuděláte, strávíte pravděpodobně hledáním práce o to delší dobu. 

Při reakci na inzerát, posílejte motivační dopis vždy spolu s vaším životopisem.  A nezapomínejte při tom na základní pravidla slušnosti, kdy ve zprávě pozdravíte, vysvětlíte, o co se vám jedná, poděkujete. Za předpokladu, že je u inzerátu uvedeno jméno personalisty, oslovte ho při pozdravu a adresujte mu i motivační dopis.

Chyba 3. Máte neprofesionální e-mailovou adresu

Pokud na práci manažerky v pojišťovně reagujete z emailové schránky blaznivakocka17@ seznam.cz nezískáte v očích personalistů pravděpodobně požadovaný kredit profesionality. A i když jste dříve jiný email prostě nepotřebovali, teď je ten pravý čas to změnit.

Chyba 4. Nemáte kvalitní životopis

Není-li váš životopis dobře zpracovaný, pravděpodobně se k pohovoru vůbec nedostanete. Pročtěte si proto rady, jak by měl životopis vypadat a co má obsahovat. Standardem je fotka, strukturovaný text, ale přihlíží se i k celkovému dojmu, takže roli hraje třeba také použité písmo. Informací nesmí být ani moc, ani málo a gramatické chyby jsou v tomto případě naprosto nepřípustné, takže si své CV nechejte pro jistotu zkontrolovat dřív, než ho pošlete do světa.  Kopii životopisu noste vždy s sebou i k osobnímu pohovoru.

Chyba 5. Nevíte nic o budoucím zaměstnavateli

Pokud se vás na pohovoru zeptají a vy nebudete o firmě nic vědět, vyvolá to o vás dojem, že jste nedbalí a na vašem budoucím zaměstnavateli vám příliš nezáleží. V době internetu, který máme neustále u sebe, se očekává, že budete znát něco o oboru společnosti, kam se hlásíte.

Před pohovorem si vždy o firmě zjistěte několik základních informací. Dobu jejího vzniku, firemní politiku, služby, jež nabízí případně i nějaký úspěch, nebo prvenství, které společnost drží. Na to pak můžete při rozhovoru zavést řeč a získat tak plusové body.

Chyba 6. Nevhodné oblečení, pach cigaret nebo silný parfém

Neznamená to, že si na pohovor musíte půjčit šedý kostýmek z devadesátek, který vaše maminka nosila jako vedoucí účtárny. Důležité je, přizpůsobit se typu zaměstnání, na které se hlásíte. Buďte přirození, volte spíš jednoduché oblečení, nepřehánějte to líčením, úpravou vlasů ani parfémem. Pamatujte, že méně je více. Kouření před pohovorem se vyvarujte, i když jste nervózní.

Chyba 7. Lhaní a přikrášlování dovedností

Pokud si vymyslíte, že umíte italsky, bude se od vás nejspíš očekávat, že až přijedou partneři z Itálie, tak se s nimi domluvíte. A takhle to platí se vším, zaměstnavatel bude počítat s tím, že opravdu dokážete, co jste naslibovali. Lepší tedy je přiznat hned, že italsky se teprve učíte, ale baví vás to a budete v tom intenzivně pokračovat.

Chyba 8. Pomlouvání bývalé práce a nadřízených

Ať už jste měli s bývalým šéfem jakékoliv neshody, není vhodné o tom mluvit hned na prvním setkání. Snadno byste mohli sklouznout do pomluv a to by na vás nevrhalo dobré světlo. Proto se radši zaměřte na pozitivní věci – mluvte o sobě, své motivaci k práci, chuti posouvat se dál a negativní kritiku lidí okolo sebe vypusťte.

Chyba 9. Používáte fráze a naučené odpovědi

Jsem komunikativní, flexibilní, mám tah na branku a jako bonus ještě odolnost vůči stresu. To jsou fráze, které sice obsahuje každý druhý inzerát, ale personalisté z takových tvrzení při pohovorech zrovna nejásají nadšením. Připravte si příklady toho, kdy vám vaše schopnosti v práci pomohly a spíše, než skvělou organizací se vytaste větou typu: Při své práci vedoucí recepce jsem každý den mluvila s desítkami lidí, pomáhala jim řešit vše potřebné a starala se o bezproblémový chod celého oddělení.

Chyba 10. Nepřizpůsobení se duchu pohovoru

Je dobré být vnímavý a odhadnout atmosféru, která vládne na osobním setkání. Jeli přátelská a jedná se o menší rodinnou firmu, buďte klidně uvolněnější, zmiňte zajímavé příhody, které souvisí s prací a vašimi zkušenostmi. Pokud je ale atmosféra strohá a formální, držte se přesného znění otázek a buďte velmi zdvořilí.

Mohlo by vás zajímat: Jak vypadá proces výběru kandidáta.

Další na téma Hledám práci

Kariérní průvodce 3  MIN

Jak se připravit na osobní pohovor

Číst více
Hledám práci < 1  MIN

Hledání práce přes agenturu

Hledání práce je náročné. Jak vám ho může usnadnit dobrá personální agentura?
Číst více